1.1. Vânzarea prin licitație a loturilor de artă sau de obiect de colecție este organizată de un operator economic autorizat de Ministerul Culturii din jurisdicția în care acesta funcționează, companie a grupului Artmark, ce operează și are dreptul de a opera sub denumirea Artmark, (“Artmark” sau „Casa”). Licitația se desfășoară la sediul operatorului economic autorizat sau într-o altă locație anunțată în prealabil, fiind condusă de unul sau mai mulţi reprezentanţi ai Artmark (ce poartă denumirea de licitatori sau comisari de licitație).
1.2. În România licitațiile se organizează de către Artmark Holding SRL, autorizată sub nr. 496/2022 ori A10 by Artmark SRL, autorizată sub nr. 476/24.11.2020, legea aplicabilă fiind legea română; în Bulgaria licitațiile se organizează de către Artmark Bulgaria LTD, autorizată sub nr. 207162373/17.11.2022, legea aplicabilă fiind legea bulgărească; în Croația licitațiile se organizează de către Artmark Croatia DOO, autorizată sub nr. MBS 081471806/9.11.2022, legea aplicabilă fiind legea croată.
1.3. Artmark poate organiza unele licitații exclusiv online, fără medierea unui comisar de licitație; aceste licitații online sau „timed online” reproduc în online desfășurarea licitației fizice și li se aplică, de principiu, aceleași reguli de licitare, precum și anumite reguli speciale, prevăzute la art. 11.
1.4. Unele licitații pot fi organizate în regim de duplex, adică în două (sau mai multe) săli de licitație, aflate la distanță una de alta, dar asociate procedural și tehnologic, prin software specific și transmisie audio-video, încât să funcționeze unitar, conform Regulamentului de Licitare, precum și art. 9.4., care prevede câteva reguli speciale.
2. Obiectele de artă sau de colecție supuse licitaţiei (“loturi”) aparţin, de regulă, unor consignanți (numiți și deponenţi) ce doresc să rămână anonimi. Atunci când deponenții agreează divulgarea numelui lor în cadrul vânzării prin licitaţie, acesta va fi specificat în catalogul de licitaţie.
3. Deponenţii, prin contractul semnat cu Artmark, garantează că lotul pe care îl consignează în vederea vânzării prin licitaţie le aparţine, fiind proprietari, ori că au dreptul de a-l vinde. De asemenea, deponentul va fi răspunzător contractual direct față de adjudecatar, în orice situație care conduce la desfacerea ulterioară a vânzării, urmând să îl despăgubească pe acesta pentru prejudiciul produs. Deponentul își asumă prin contractul de consignație că a pus la dispoziția Artmark toate documentele ce conferă juridic deponentului dreptul de a dispune prin vânzare de bunul consignat.
4.1. Artmark publică, în prealabil licitaţiei, un catalog al obiectelor de artă și de colecție supuse licitaţiei, în cadrul paginii sale de web (www.artmark.ro; www.artmark.bg; www.artmark.hr), precum şi, în anumite situații, un catalog integral ori parțial, în formă tipărită. În cadrul licitaţiei se vor vinde numai loturile enumerate şi descrise în rezumat în cuprinsul catalogului. Descrierile şi ilustraţiile loturilor sunt indicative, nu exhaustive, şi reprezintă o opinie a specialiştilor Artmark (sau a experților acreditați) cu privire la obiectele supuse licitaţiei.
4.2. Dacă obiectul este intitulat de autorul său iar titlul acestuia este menționat pe obiect, în original, ori pe o etichetă, catalogul de licitație denumește obiectul în consecință. Dacă obiectul nu este intitulat, acesta va fi denumit în concordanță cu alcătuirea și tematica acestuia, ținând cont de preocupările și ciclurile autorului și ținând cont de practica de denumire a obiectelor autorului în literatura de specialitate ori în practica pieței de artă; este posibil ca același obiect să revină în licitație cu o denumire diferită, ce poate reflecta evoluția documentării cu privire la adecvarea denumirii.
4.3. Catalogul de licitație va descrie doar semnăturile, poansoanele și inscripțiile existente pe obiectul de artă/de colecție (nu va menționa lipsa semnăturii și poate alege să nu menționeze semnături ori poansoane pe care Casa le consideră apocrife ori incorecte).
4.4. Unele obiecte de artă/colecție vor fi atribuite, deși semnătura lipsește. Faptul atribuirii nu se menționează atunci când paternitatea lucrării este evidentă pentru specialiștii Casei ori, dacă a fost cazul, pentru experții consultați de Casă. Se menționează doar atribuirile de probabilitate ori posibilitate. Prin „atribuire posibilă” vom avea în vedere o presupunere profesională informată, cu un nivel însemnat de documentare, în care factorii obiectivi care definesc obiectul (stil, pensulație, cromatică, subiect etc.) conduc către potențiala dezambiguizare a autorului; prin „atribuire probabilă” vom avea în vedere o presupunere profesională informată, cu un grad ridicat de documentare și probabilitate, în care factorii obiectivi care definesc obiectul (stil, pensulație, cromatică, subiect etc.) conduc către identificarea celui mai plauzibil autor. Spectrul personalității artistice a unui creator se exprimă și în lucrări ce sunt realizate doar parțial de către artist ori sub îndrumarea sau influența pregnantă a acestuia; pentru asemenea situații de parțialitate ori distanțare de pensula artistului evocat se vor folosi calificări precum: „Atelier” (lucrarea este realizată în atelierul artistului, posibil sub îndrumarea ori supravegherea sa); „Cerc” (lucrarea este realizată în aceeași perioadă în care artistul a desfășurat activitatea creativă, sub influența stilului acestuia); „Manieră” (lucrarea este realizată în stilul artistului, dar într-o perioadă ulterioară); „Școală” (lucrarea este realizată într-un spațiu artistic și este atribuibilă stilului unei epoci); „După” (lucrarea este o copie ori o interpretare a operei artistului).
4.5. În cazul ceasurilor de mână, măsurarea diametrului implică dimensiunea carcasei, la care se adăugă separat lățimea coroanei, în milimetri.
4.6. În cazul bunurilor de colecție reprezentate de sticle de băuturi alcoolice sau nealcoolice, ceea ce interesează este natura de bun de colecție a acestuia, respectiv acele caracteristici care reflectă, din punct de vedere istoric, social, industrial, dar și cultural, interesul societății pentru producerea, distribuirea, ambalarea etc. a băuturilor, în Europa în special și în lume în general. Obiectele de colecție constând în băuturi alcoolice sau nealcoolice puse în licitație se caracterizează prin raritate din perspectiva cel puțin uneia dintre următoarele subtipologii: a) vechimea, inclusiv vechime ce o poate face improprie consumului uman; b) tirajul limitat/ediția specială a conținutului/cupajului/amestecului; c) caracterul special ori aparte al altor componente ori caracteristici ale obiectului de colecție, precum recipientul, dopul, eticheta ori alte accesorii, ce pot fi semnate, de artă, istorice ori din material cu valoare intrinsecă, precum metale ori pietre prețioase ori semi-prețioase; d) potențialul de învechire și, în consecință, de circulație, în calitate de băutură de colecție beneficiind de o cotație în piața secundară; e) anul de producție, considerat special pentru băutura în cauză, de către cunoscători și colecționari, prin prisma calității obținute ori reprezentativității. Inclusiv în consecința acestor aspecte, participantul la licitație trebuie să ia în calcul, în situația vechimii, eventualitatea ca nivelul lichidului în sticlă să fie mai scăzut decât originar; ca unele etichete să fie deteriorate, ilizibile, lipsă ori înlocuite cu etichete actualizate; ca eticheta să menționeze o dată de expirare sau o dată înainte de care consumul să fie recomandat/după care consumul să nu fie recomandat; ca dopul să fie deteriorat, parțial ori înlocuit; calitatea gustului ori culorii băuturii să fie afectată în bine sau în rău, de la caz la caz, de trecerea timpului, inclusiv eventualitatea ca băutura să nu fie agreabilă ori sănătoasă pentru consumul uman, aceasta fiind vândută ca obiect de colecție.
5. Catalogul de licitaţie prevede, de regulă, intervalul de estimare a valorii obiectului, fără a indica preţul de pornire al licitaţiei, în cazul obiectelor de artă, respectiv prețul de pornire al licitației obiectului, fără a indica intervalul de estimare a valorii, în cazul obiectelor de colecție. În cazul anumitor obiecte de colecție (precum ceasurile, gențile, obiectele de design, mașinile de colecție), alături de prețul de pornire poate fi indicat un preț de listă; acesta referă la prețul la care alte exemplare ale ediției limitate a obiectului de colecție pot fi găsite la vânzare în magazine oficiale ale artistului/producătorului ori second-hand pe website-uri internaționale de referință pentru tipul de obiect de colecție.
6.1. Loturile puse în licitație vor fi expuse în vederea vizitării/inspectării în cadrul expoziţiilor ce preced vânzarea prin licitaţie. Toate obiectele se vând în starea în care sunt la momentul vânzării (”as is”). Cumpărătorii sunt încurajați ca în prealabil licitației să inspecteze obiectele puse în vânzare pentru a se lămuri cu privire la condiţia, conţinutul şi conformitatea cu menţiunile din catalogul de licitaţie ale obiectelor supuse licitaţiei, astfel încât să îşi formeze o convingere proprie cu privire la calităţile/imperfecţiunile obiectului, inclusiv apelând la asistența unui specialist care să inspecteze bunul. Orice persoană interesată de achiziționare poate solicita Artmark, înaintea licitației, un raport de condiție cu privire la starea de conservare a obiectului, utilizând linkul prevăzut pe website la rubrica "informații suplimentare" în caseta de descriere a lotului. Artmark nu răspunde pentru eventuale vicii ale bunurilor, care nu au fost semnalate anterior licitației, întrucât cumpărătorul a avut posibilitatea să le cunoască. Ulterior adjudecării, adjudecarul nu va putea refuza plata invocând aceste vicii, iar Artmark nu va avea obligația să repare ori să aducă în stare de întrebuințare ori în stare mai bună niciun obiect vândut.
6.2. În cazul ceasurilor de mână, Artmark poate oferi, direct ori prin partenerii săi, o garanție de bună funcționare a ceasului pus în vânzare prin licitație și adjudecat. Atunci când Artmark oferă garanție de bună funcționare, termenul de garanție este menționat în catalog, specific pentru fiecare lot de ceas în parte. Garanția Artmark curge de la data adjudecării. Garanția Artmark produce efecte în consecința Regulamentului și prin prezentarea de către adjudecatar a certificatului de vânzare, fără a necesita alt certificat scris din partea Artmark. Face obiectul garanției exclusiv mecanismul ceasului. Nu intră sub incidența garanției oferite: cureaua, brățara, carcasa, cadranul, coroana. Pentru evitarea oricărei eventuale confuzii, precizăm că garanția nu acoperă următoarele situații: a) defecte fizice ori mecanice precum: lovituri, crăpături, ciobiri, inclusiv în cazul în care acestea afectează, post-licitație, funcționarea ceasului; b) componente/piese arse sau plesnite etc., inclusiv în cazul în care acestea afectează, post-licitație, funcționarea ceasului; c) utilizarea ceasului în condiții neadecvate, precum supunerea la variații mari de temperatură și presiune, șocuri mecanice, pătrunderea de lichide, metale sau alte substanțe in interiorul acestora; d) defecțiuni apărute ca urmare a unei manipulări și păstrări necorespunzătoare, inclusiv interacțiunea cu detergenți, cosmetice sau produse petrochimice, păstrarea în medii cu praf, umezeală excesivă sau agenți corozivi, câmpuri magnetice puternice, menținerea bateriei în stare consumată în interiorul ceasului; e) nerespectarea recomandărilor privind etanșeitatea sau nerespectarea instrucțiunilor de utilizare; f) deteriorări ocazionate de vechime ori din uzură normală (de ex. zgârierea sticlei, alterări ale culorii sau a materialului brățărilor metalice sau curelelor produse din piele, material textil, cauciuc etc.); g) durata de viață a bateriei, cuarțului sau a altor componente perisabile. Garanția de bună funcționare, precum și orice altă garanție de autenticitate a ceasului ar fi emisă de Artmark, nu include o garantare a eventualității că toate piesele componente sunt originale ori că ceasul este, din perspectiva alcătuirii sale, complet, în starea primei achiziții; de-a lungul vieții acestora, ceasurile, îndeosebi cele complicate ori vintage, de colecție, parcurg numeroase revizuirii și reparații; astfel este posibil ca unor ceasuri să le lipsească indicatoare, chei ori alte părți componente, după cum este posibil ca unele să fie puse în licitație nefuncționale ori parțial nefuncționale (funcționează doar unele dintre funcțiile și opțiunile ceasului). Uneori ceasurile sau accesoriile acestora vor include componente denumite „aftermarket”, precum cadran, ecran, curea etc.; acestea: a) fie înlocuiesc componente originale care s-au deteriorat, b) fie îmbunătățesc, în optica unui deținător prealabil, aspectul ceasului ori al accesoriilor (este posibil ca aceste componente „aftermarket” să nu fie fabricate de același producător ori contractor autorizat al producătorului, ci să fie asemănătoare ori fanteziste; uneori fișa obiectului va specifica, atunci când este ușor depistabilă, înlocuirea unei componente cu una „aftermarket”). Cu excepția situației în care catalogul a precizat că lotul adjudecat este nefuncțional (ori parțial nefuncțional), garanția de bună funcționare înseamnă că Artmark va asigura, prin partenerul său/partenerii săi de service, repararea ceasului nefuncțional, inclusiv, acolo unde se impune, conform constatării partenerului de service, înlocuirea pieselor stricate. Garanția este nulă în ipoteza în care: a) adjudecatarul a încercat personal să repare ceasul ori a recurs la service-ul altei persoane; b) adjudecatarul, direct ori prin alte persoane, a adus modificări ceasului, inclusiv în situația în care acestea vizau o îmbunătățire a aspectului ori performanțelor ceasului. Atare situații de constatare a nulității garanției revin Artmark, direct ori pe baza constatării partenerului său de service. Artmark nu oferă garanție de bună funcționare pentru: a) ceasurile cu privire la care catalogul menționează că sunt, în starea de la data licitației, nefuncționale (este îndeosebi situația ceasurilor decorative); b) ceasurile vintage (mai vechi de 40 de ani). Solicitarea de activare a garanției se adresează exclusiv către biroul de resort din cadrul Artmark, în scris. Artmark poate și va decide cu privire la partenerul de service la care va apela pentru diagnoza și/sau reparație. Activarea garanției de bună funcționare suspendă durata termenului de garanție; însă Artmark nu se poate angaja la o durată a serviciului de reparare, inclusiv înlocuire componente nefuncționale, îndeosebi, dar fără a se limita la, ipoteze în care anumite revizii trebuie efectuate în străinătate ori trebuie importate componente.
6.3. În cazul obiectelor de artă decorativă și obiectelor de colecție, precum curiozitățile tehnice, ce au fost originar destinate unei sau mai multor funcționalități practice, dincolo de eventualul aspect decorativ, Artmark nu garantează la data vânzării funcționalitatea totală sau parțială a acestora, nici caracterul original al tuturor pieselor componente. Persoanele interesate sunt îndemnate, dacă aspectul funcționalității primează în decizia de cumpărare, să verifice în prealabil obiectul, inspectându-l fizic și solicitând Artmark testarea funcționării acestuia în prezența lor. Persoanele interesate trebuie să ia în considerare că este posibil ca unele obiecte să nu poată fi testate în expoziție datorită regimului de zgomot ori obligației de prevenire a incendiilor ori raportat la eventuale incompatibilități tehnice sau tehnologice (spre exemplu, tipul sursei de alimentare cu curent). Totodată, datorită evoluției mijloacelor umane de comunicare, anumite obiecte, deși teoretic funcționale, nu mai pot fi testate, în lipsa mediului tehnic sau tehnologic de testare (spre exemplu, sistemele analogice).
6.4. Obiectele de artă decorativă ori de colecție ambalate în ambalajul original se prezumă noi. Nu este permisă dezambalarea lor fără acordul personalului Casei. Dezambalarea ambalajului original decade obiectul din calitatea de nou și deteriorează implicit starea sa de conservare, aducând cu sine obligația achitării obiectului, conform art. 31.
6.5. Obiectele de artă tradițională, de tip memorabilia ori design contemporan, constând în articole de îmbrăcăminte ori încălțăminte, se pot testa prin îmbrăcare ori încălțare doar cu acordul personalului Casei. Testarea obiectului prin îmbrăcare ori încălțare este susceptibilă să dăuneze obiectului, prin afectarea fie a calității de nou, fie a stării de conservare, aducând cu sine obligația achitării obiectului, conform art. 31
7. Durata, programul şi locaţia expoziţiilor obiectelor ce se vor licita se vor face cunoscute public în prealabil, prin pagina de web a Artmark, în catalogul de licitaţie (online sau tipărit), precum şi prin alte căi de publicitate.
8. Formularul de înregistrare a participantului la licitaţie se completează înainte de licitație (în cazul participării online), în timpul licitaţiei sau imediat după licitație (în sala de licitaţie). Înregistrarea semnifică acceptarea necondiţionată a termenilor şi condiţiilor prezentului regulament de licitare. Aceeași valoare de acceptare o are și participarea la licitație, în persoană sau prin telefon ori ofertă scrisă (reținută în temeiul corespondenței electronice ori înregistrării audio/video), urmată ori nu de adjudecare; cel care licitează dar omite să depună ori să semneze ori să completeze conform formularul de înregistrare neputând să invoce în folosul său nesemnarea sau necompletarea conformă, fiind de asemenea supus termenilor și condițiilor prezentului regulament. Prin înregistrarea/participarea la licitație, fiecare ofertant este de acord cu orice mijloace pe care Artmark le-ar putea utiliza în privința dovedirii faptului adjudecării, inclusiv constatarea unui asemenea fapt, în condițiile prevăzute de lege.
9.1. Participarea la licitaţie se face prin ridicarea unei palete de licitare, fizic sau online, cuprinzând numărul de ordine al participantului în cadrul unei licitaţii anume, ca răspuns la strigarea pasului de licitare de către licitator. Licitatorul cere, de regulă, pași de licitare ce cresc cu aprox. 10% pasul anterior, intr-o valoare rotunjită încât să fie previzibilă, astfel: +25 de la 1 la 200, +50 de la 201 la 500, +100 de la 501 la 1000, +200 de la 1001 la 2000, +250 de la 2001 la 5000, +500 de la 5001 la 10000, +1000 de la 10001 la 20000, +2000 de la 20001 la 30000, +2250 de la 30001 la 50000, +5000 de la 50001 la 100000, +10000 de la 100001 la 200000, respectiv +20000 peste 200001. Licitatorul poate accepta drept validă altă sumă strigată de un ofertant, superioară pasului anterior acceptat, dacă este urmată de indicarea paletei de licitare a ofertantului.
9.2. Atunci când mai mulţi participanţi fizic în sala de licitație indică prin ridicarea paletei voinţa de a licita preţul cerut de licitator, acesta va alege dintre participanţi o singura paletă, specificându-o, de regulă, în ordinea ridicării paletelor (ţinând cont şi de măsura vizibilităţii manifestării dorinţei de a licita). Atunci când mai mulți participanți online ridică paleta pentru același pas de licitare, platforma Artmark LIVE afișează automat prima paletă online ridicată/prima ofertă exprimată.
9.3. Participarea la licitațiile de vinuri (sau alte băuturi alcoolice) rare sau de colecție, precum și la licitațiile de arme și accesorii militare («Militaria»), nu este permisă persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 ani.
9.4. Atunci când o licitație se organizează în regim duplex, asamblând mai multe săli de licitație (în care se desfășoară aceeași licitație), se va putea participa la licitație în oricare dintre sălile de licitație componente ale duplexului (precum și prin celelalte mijloace de participare la licitație: ofertă scrisă, telefon, online). Licitarea unui lot se va iniția în sala principală. Sala principală este cea în care sau aferent locației căreia se expune fizic lotul. Comisarul de licitație al sălii principale inițiază licitația, colectează ofertele formulate de către participanții sălii principale, numără ofertarea celui mai mare pas și, înainte de a închide licitația, oferă posibilitatea participării și către sala secundară, mandatând conducerea licitației către comisarul sălii secundare, ce va derula aceleași activități. Adjudecarea se va face în sala principală, întotdeauna de către comisarul care a inițiat licitarea lotului.
10.1. Lotul se adjudecă participantului care oferă preţul cel mai mare la împlinirea cumulativă a condiţiilor: licitatorul strigă «adjudecat» şi bate ciocănelul de licitaţie. Oferta cea mai mare constituie ofertă irevocabilă de cumpărare în condițiile și termenii prezentului regulament. Obligația de plată a prețului de adjudecare reprezintă creanță certă, lichidă și exigibilă.
10.2. Loturile (obiectele supuse licitaţiei) sunt strigate în ordinea enumerării lor în catalogul de licitaţie. Licitatorul anunţă numărul lotului şi preţul de pornire al acestuia. Licitatorul decide suveran preţul de pornire al fiecărui obiect supus licitaţiei, putând modifica preţul de pornire al acestuia în timpul licitării, inclusiv în cazul când prețul de pornire este indicat în catalogul de licitație sau cu prilejul reintroducerii lotului în licitaţie. În mod excepțional, pentru anumite loturi importante, casa poate accepta o clauză de rezervă, care poate conduce la situația în care acele anumite loturi nu se pot vinde sub prețul de rezervă. Un preț de rezervă se va situa peste prețul de pornire și se poate situa peste limita minimă a estimării din catalogul de licitație. Prețul de rezervă este confidențial, cel puțin până la momentul licitării lotului pe care îl condiționează. Dacă, în cursul licitării lotului condiționat de rezervă, participanții oferă un pas de licitare inferior prețului de rezervă, licitatorul poate solicita public prețul de rezervă; licitatorul apreciază suveran dacă să anunțe participanților sau nu rezerva, în funcție de nivelul constatat al intenției de licitare și ritmul de licitare. În cazul în care participanții nu oferă prețul de rezervă sau o sumă superioară acestuia, lotul nu se adjudecă; acesta poate fi însă reintrodus în timpul licitației, de către un participant care oferă cel puțin prețul de rezervă.
10.3. Nici un lot nu se va vinde sub preţul de pornire, în timpul sau ulterior licitației. Loturile nelicitate la momentul strigării lor iniţiale pot fi reintroduse în vânzare în cadrul şi în timpul licitaţiei, dacă un participant o solicită explicit.
11.1 În cazul licitației online sau „timed online”, alcătuită din etapa colectării de oferte online prealabile și etapa licitării propriu-zise, licitația va începe de la prețul curent format în etapa colectării de oferte online prealabile. Astfel, în prima etapă, ce decurge între momentul publicării online a catalogului licitației și momentul începerii licitației propriu- zise, dacă se înregistrează o ofertă online prealabilă, egală sau mai mare decât prețul de pornire, prețul de pornire se transformă în preț curent, statut pe care îl preia orice ofertă online ulterioară ce depășește, cu cel puțin un pas de licitație, nivelul sumei ce reprezenta anterior prețul curent. Înregistrarea ofertelor online prealabile se face în cadrul paginii catalogului online de licitație, în pagina detaliată a lotului pentru care se ofertează, de către orice ofertant care a deschis un cont online de participare la licitație, aprobat. Pentru evitarea dubiului specificăm că toate ofertele online prealabile înregistrate sunt tratate de platformă după principiul maximei economii/”proxy bidding”, constând în aceea că indiferent de discrepanța valorică între ofertă și prețul de pornire (ori între două oferte), creșterea de preț curent se produce doar cu un pas de licitație, economisindu-se ofertantului diferența până la plafonul maxim oferit.
11.2 Într-această primă etapă, ofertanții vor primi mesaje de înștiințare cu privire la: a) confirmarea înregistrării ofertei online prealabile; b) alocarea prețului curent de licitație/câștigarea de cătrei ei a pasului curent de licitație; c) realocarea prețului curent de licitație/pierderea de către ei a pasului curent de licitație, urmare a unei oferte superioare. Înștiințările se vor efectua doar către persoanele direct afectate (persoana care a câștigat pasul și persoana care a pierdut pasul).
11.3 În ipoteza modificării unor oferte online prealabile, în cadrul primei etape a colectării de oferte online, prețul curent se poate modifica (superior/inferior, funcție de creșterea/scăderea/anularea unor oferte online prealabile) în mod automat, putând atrage realocarea prețului curent de licitație către alt ofertant, precum și înștiințarea ofertantului câștigător și a celui pierzător.
11.4. În a doua etapă a licitației online/„timed online”, care decurge între momentul anunțat pentru începerea licitării și strigarea, urmată de adjudecare sau nu, a ultimului lot al licitației online, fiecare lot pornește în licitație de la prețul curent ori, dacă nu a fost înregistrată nicio ofertă online prealabilă, de la prețul de pornire prevăzut în catalogul de licitație. Licitația online se desfășoară în platforma de licitare Artmark LIVE® și pot licita live online toate persoanele interesate care au deschis un cont online de participare la licitație, aprobat; urmare a aprobării deschiderii contului, fiecărui utilizator i se alocă o paletă unică de licitație, anonimă, desemnată printr-un cod numeric (alocat aleatoriu, în cadrul unor tranșe numerice consecutive). Pașii de licitație se alocă în ordine, primei palete online ofertante. Strigarea pașilor de licitație și avizarea, prin numărare de trei ori, a participanților online cu privire la iminența adjudecării către paleta care a oferit pasul cel mai mare se realizează prin menționarea scrisă, în fereastra alocată comunicărilor licitatorului electronic, de mesaje succinte. Adjudecarea se petrece după avizarea participanților prin numărarea (scrisă) de trei ori, în termen de 5 secunde de la ultima strigare (neurmată de manifestarea unei oferte pentru un pas superior de licitație). În situația excepțională în care ar exista un preț de rezervă aferent unui lot care se licitează online, dacă acesta nu se depășește prin creșterea organică a prețului curent, licitatorul electonic va solicita participanților, prin menționare scrisă în fereastra destinată comunicărilor licitatorului, să ofere pasul prețului de rezervă. Loturile neadjudecare pot fi reintroduse în timpul licitației online, conform regulilor generale.
11.5. În a doua etapă a licitației online, participanții vor primi mesaje de înștiințare cu privire la: a) faptul că primul dintre loturile pentru care a înregistrat o ofertă prealabilă online urmează a fi licitat în curând (cu 5 loturi înainte sau, în cazul în care lotul vizat este unul dintre primele 5, cu câteva minute înainte de începerea licitației; atenție, nu se vor trimite înștiințări cu privire la începerea licitării tuturor loturilor pentru care ofertantul a înregistrat oferte, ci doar cu privire la începerea licitării primului lot); b) pierderea de către ofertant a pasului curent de licitație, urmare a unei oferte superioare în cadrul licitației (atenție, se poate petrece situația în care oferta concurentă, prealabilă licitației, inițial superioară, să fie ulterior modificată în scădere – modificarea ofertelor online prealabile este posibilă până la începerea etapei live a licitației timed online – iar oferta pierzătoare să devină câștigătoare prin modificarea, înainte de licitația live, a ofertei superioare); c) eventuala adjudecare a unor loturi, după finalizarea licitației.
11.6. Mesajele de la art. 11.2. și 11.5. se primesc de ofertant la adresa de email indicată la înregistrarea contului online. Orice utilizator poate modifica adresa de email accesând pe website profilul său de utilizator (în pagina MyA10/MyArtmark).
12. Licitatorul poate elimina din licitaţie oricare lot dintre cele expuse şi prezentate în catalogul de licitaţie, pentru motive ce vor fi considerate de părţi drept având legătură cu buna şi diligenta desfăşurare a licitaţiei.
13. În cazul în care un lot nu se adjudecă în cadrul licitaţiei, acesta este restituit deponentului în termenul prevăzut în contractul de consignaţie. Un lot nevândut în cadrul licitaţiei va putea fi cumpărat, în următoarele 5 zile (şi anterior restituirii sale), la o valoare egală cu sau mai mare decât minima intervalului valorii de estimare conform catalogului de licitație, în cazul obiectelor de artă, respectiv o valoare mai mare sau egală cu 125% din prețul de pornire al licitaţiei, în cazul obiectelor de colecţie, sau cel puțin la valoarea rezervei (la care se adaugă taxa de licitaţie, care variază funcţie de statutul cumpărătorului în relaţie cu Artmark, conform art. 16 şi 18).
14.1 Persoanele interesate de loturile ce urmează a fi vândute prin licitaţie pot participa şi în absenţă, printr-una dintre următoarele modalități: a) deschizând un cont online pe platforma Artmark LIVE®, plasează online o ofertă pre-licitație, pentru o sumă maxim ofertată, până la care sistemul software de licitație va oferta pași de licitare în numele participantului absent fizic, folosind paleta electronică de licitație, anonimă, desemnată printr-un număr unic de participant, alocată contului online al participantului absent fizic; b) având cont online deschis pe platforma Artmark LIVE®, participă online în timpul licitației la licitarea loturilor de interes, ridicând paleta electronică alocată contului său la pașii strigați de comisarul de licitație, faptul ridicării paletei electronice putând fi observat de toți participanții fizici ori online la licitație; c) pe calea formulării scrise de ofertă (formularul se pune la dispoziţia cumpărătorilor interesaţi anterior ţinerii licitaţiei – atât online, cât şi la recepţie), urmând ca personalul Casei să exercite oferta scrisă licitând în numele participantului absent până la cel mult suma netă ofertată; d) pe calea participării telefonice prin personalul Casei, urmând ca personalul Casei să ridice fizic (sau electronic, după caz) paleta pentru sumele ofertate telefonic, în timp real, de participantul prin telefon. Se recomandă ofertanților în absență, prin ofertă online pre-licitație ori ofertă scrisă, să oferteze pași întregi de licitație, iar nu sume situate între pașii de licitație, pe care comisarul de licitație are libertatea de a le ignora, după caz (similar situației strigării sumelor între pași în sala de licitație ori prin telefon).
14.2. Titularii de cont în aplicația Artmark LIVE® sunt încunoștințați că trebuie să utilizeze cu precauția necesară aplicația, respectiv să mențină confidențialitatea datelor de acces la cont, să nu distribuie accesul la cont, să se asigure că accesul la dispozitiv, respectiv manipularea dispozitivului se face în siguranță raportat la faptul că apăsarea butonului “licitează” conduce la transmiterea unei oferte valide, fără a fi necesară o confirmare subsecventă. Titularii conturilor Artmark LIVE® sunt personal răspunzători pentru toate ofertele transmise din contul lor. Participantul prin Artmark LIVE® înțelege că raportat la natura vânzării prin licitație și la ritmul inevitabil al conducerii acesteia, manevrarea butonului de licitare, indiferent dacă din neglijentă, entuziasm, emoționalitate, eroare, insuficientă chibzuire și altele de aceeași natură, conduce la o ofertă de pas validă, ce nu se poate retrage prin transmiterea ulterioară adjudecării a unei intenții de revocare ori a unei contrapropuneri. Participanții pot retrage ofertele formulate online doar înainte de începerea licitării lotului, dacă au fost plasate online pre-licitație și sub condiția recepționării unui email de confirmare a retragerii ofertei, semn că retragerea prin canal online a ofertei plasate online pre-licitație a funcționat.
14.3. În cazul în care mai mulţi participanţi în absenţă plasează online oferte scrise sau prin formular pentru acelaşi lot la același preţ (maxim), de regulă va avea prioritate prima ofertă recepţionată. Ofertele scrise, online sau prin formular, sunt maximale, așadar sistemul va licita cel mult până la valoarea scrisă, oferind pasul proxim (iar nu valoarea scrisă maximă ofertată). Participanții sunt rugați să ia în considerare că în condițiile acestui sistem de licitare, care alocă pașii pe rând, consecutiv, protejând valoarea maximală oferită în scris de un participant absent, este posibil ca lotul să se adjudece unui alt participant, la valoarea maximală oferită în scris de participantul absent (cărui participant absent comisarul i-a alocat pasul anterior de licitare, în virtutea priorității ofertei sale). Astfel că participanților ce înregistrează oferte scrise pre-licitație, prin formular ori online, Casa le recomandă să urmărească totuși telefonic ori online, de la distanță, licitarea lotului ofertat pre-licitație, pentru a putea decide în cunoștință de cauză dacă să continue licitarea lotului peste valoarea ofertată pre-licitație.
15. La licitaţie pot, de asemenea, participa, în condiţii egale, statul prin reprezentant, ce manifestă în condiţiile prevăzute de lege dreptul de preempţiune al statului, ori muzee și alte instituții publice.
16. Preţului de adjudecare, fie preţ de pornire, fie pas strigat de licitator, i se va adăuga taxa de licitaţie. Taxa de licitație include, de regulă, TVA (regim de TVA inclusiv), precum și oricare alte taxe asociate tranzacției pe teritoriul jurisdicției vânzării. În România, în cazul artei plastice, potrivit legii, se adaugă separat taxa de timbru a artiștilor plastici, de 0,5%; de asemenea, în toate jurisdicțiile, în cazul artei decorative și a bijuteriilor ce conțin pietre prețioase sau semiprețioase, se adaugă taxa de certificare gemologică de 0,5% per lot (dar nu mai puțin de 11 euro per lot).
17. Strigarea şi adjudecarea preţului se fac în EUR, ce se va folosi drept monedă de calcul a preţului de strigare, respectiv adjudecare. În jurisdicțiile care nu au adoptat EUR, Artmark va anunţa, prealabil începerii licitaţiei, cursul convenţional (echivalenţa) EUR/monedă națională folosit de Casă în scopul licitaţiei curente. În cazul în care Artmark nu anunţă un curs convenţional, se aplică cursul oficial al Băncii Naționale din ziua plății facturii proformă.
18. Taxa de licitaţie variază de la o jurisdicție la alta, funcție de costurile de organizare de piață. În Croația este de 22% din prețul de adjudecare; în România taxa este de 20% din preţul de adjudecare; în Bulgaria taxa este de 18% din prețul de adjudecare. Membrii Artmark, deţinători de card de membru Artmark Clasic, beneficiază de o reducere a taxei (la 20% în Croația, la 18% în România, la 16,5% în Bulgaria), dacă au cumulat o valoare de adjudecare mai mare de 100.000 euro.
19. Obiectul de artă (sau de colecție) adjudecat trebuie plătit de cumpărător în termen de o săptămână de la momentul adjudecării. Plata se efectuează în moneda națională de către rezidenți; sau în EUR ori USD de către nerezidenți. Plata se poate efectua : a) în numerar la casieria Casei, pentru sume care nu depășesc plafonul prevăzut, din timp în timp, de lege, b) prin transfer bancar, la coordonatele prevăzute în factură, şi c) prin card bancar (sunt acceptate cardurile Mastercard și Visa).
20. Preluarea obiectului de artă (sau de colecție) se poate efectua îndată după încasarea sumei facturate (în cazul vehiculelor de colecție în termen de 3 zile). Atunci când plata se face în numerar ori utilizând cardul bancar, facturarea şi plata lotului adjudecat se pot petrece atât în timpul ori ulterior finalizării licitaţiei – la locul licitaţiei – cât şi ulterior licitaţiei – la sediul Casei. Factura și documentația aferentă cumpărării (proces-verbal de predare, certificate) se pun la dispoziție, de regulă, în variantă electronică. Dacă cumpărătorul solicită, acestea se pot elibera și în variantă tipărită.
21. Dreptul de retragere din contract (renunțarea la achiziționarea lotului adjudecat) nu este aplicabil adjudecărilor efectuate în cadrul licitațiilor publice organizate de Artmark. Similar, loturile achiziționate din licitațiile publice organizate de Artmark nu pot fi returnate și nu le sunt aplicabile prevederile OUG nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri.
22. În cazul în care suma facturată nu este achitată în termenul prevăzut de prezentul Regulament, în vederea reparării prejudiciului cauzat, Artmark poate opta între: a) a solicita cumpărătorului achitarea lotului adjudecat şi a taxei de licitaţie, precum şi a unei penalităţi de întârziere de 1%/zi din suma datorată, b) a reține, în contul creanței, înspre vânzare, obiecte de artă sau de colecție aparținând adjudecatarului, respectiv sumele din vânzarea acestora, c) a rezoluționa contractul cu obligarea adjudecatarului care refuză plata, pentru alt motiv decât cel reglementat de art. 27, la plata dublului taxei de licitație respectiv d) a readjudeca unui contraofertant, ce a ofertat un pas inferior prețului de adjudecare (în scris sau online prealabil licitației ori online în timpul licitatiei, conform înregistrărilor electronice în platforma de licitare), dacă acesta confirmă după licitație menținerea ofertei inferioare prețului de adjudecare, cu obligarea adjudecatarului ce a întarziat sau refuză plata lotului adjudecat să plăteasca diferența dintre suma încasată de Artmark și suma ce ar fi trebuit încasată de Artmark de la adjudecatar. Termenul de prescripție a dreptului Artmark de a obține repararea prejudiciului suferit este de 5 ani de la data adjudecării.
23.1. Transferul dreptului de proprietate se face la momentul transferului posesiei lotului adjudecat de la Artmark la cumpărător sau transportator (după caz) sub condiția plății integrale de către cumpărător a sumei facturate. Preluarea şi transportul lotului adjudecat sunt în sarcina și se realizează pe riscul cumpărătorului. Acesta este dator să preia obiectul adjudecat în termen de 2 săptămâni de la recepţionarea plăţii de către Artmark, de la sediul operatorului Artmark de la care a cumpărat sau de la depozitul indicat de Artmark.
23.2. Livrarea loturilor plătite se face la sediul organizatorului licitației/operatorului economic, transportul acestora fiind în sarcina cumpărătorului. Transportul lotului plătit în interiorul țării operatorului Artmark de la care a adjudecat se va efectua cu mijloacele specializate de transport ale Artmark în cazul în care valoarea loturilor adjudecate într-o sesiune lunară de licitații depăşeşte, fără adăugarea taxei de licitație, plafonul de 25.000 euro. La solicitarea adjudecatarului, și pe costul acestuia, Artmark poate organiza transportul lotului la adresa indicată de adjudecatar, în toate celelalte situații.
23.3. În cazul vehiculelor de colecție (mașini, motociclete, ambarcațiuni, aparate de zbor și alte asemenea), transferul dreptului de proprietate are loc la momentul plății de către cumpărător a sumei facturate, dar nu mai devreme de finalizarea efectuării de către deponent și/sau cumpărător a formalităților speciale prevăzute de legea aplicabilă (precum, după caz, radierea vehicului din registrul special/înscrierea vehicului în registrul special, obținerea de certificate fiscale, obținerea de permise de utilizare, forme notariale). Transferul posesiei asupra vehiculelor de colecție se va face prin transmiterea cheilor vehiculului. Transferul posesiei vehiculului de colecție, precum și predarea documentelor necesare înmatriculării și, după caz, declarării fiscale a vehiculului de către cumpărător, se vor face de către Artmark în termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării de către cumpărător a plății sumei facturate.
23.4. În cazul armelor de foc (vechi, de colecție, de panoplie ori de vânătoare), transferul dreptului de proprietate are loc la momentul plății de către cumpărător a sumei facturate, sub condiția prezentării de către cumpărător a documentelor prevăzute de lege (precum autorizație, permis, atestat) pentru a deține/transporta legal acel tip de armă de foc.
24.1. Date fiind limitele fizice ale depozitului propriu al Artmark, cumpărătorul autorizează Artmark ca, după o lună în cazul rezidenților, respectiv 45 de zile pentru nerezidenți, de la data licitației, să transfere obiectele neridicate de cumpărător, în contul și pe seama cumpărătorului, într-un depozit extern. Începând cu o lună de la data licitației, Artmark nu mai răspunde patrimonial față de cumpărător pentru integritatea lotului adjudecat. La ridicarea obiectelor, cumpărătorul va achita costul de transport la depozitul exterior și cota-parte din chiria depozitului, convenite de părți drept egale cu contravaloarea a 2,5% din prețul de adjudecare/lună, dar nu mai mult de 250 euro/lună/lot. În ipoteza în care cumpărătorul nu ridică operele adjudecate în termen de 6 luni de la data depozitării externe, Artmark este în drept să pună (din nou) în vânzare opera pentru a-și recupera costurile de transport, depozitare și oricare altele accesorii, eventuala diferență pozitivă revenind cumpărătorului.
24.2. În cazul vehiculelor de colecție, cumpărătorul are obligația de a prelua autovehiculul în termen de o săptămână de la data efectuării plății. După expirarea acestui termen de o săptămână, cumpărătorul autorizează Artmark să transfere mașina de colecție neridicată de cumpărător, în contul și pe seama acestuia, într-un depozit extern. Începând cu o săptămână de la data licitației, Artmark nu mai răspunde patrimonial față de cumpărător pentru integritatea bunului adjudecat. La ridicarea bunului, cumpărătorul va achita costul de transport la depozitul exterior și costul depozitării, convenite de părți drept egale cu contravaloarea a 2,5 % din prețul de adjudecare/lună, dar nu mai mult de 250 euro/lună/lot. În ipoteza în care cumpărătorul nu ridică vehiculul adjudecat în termen de o lună de la data depozitării externe, Artmark este în drept să pună (din nou) în vânzare vehiculul pentru a-și recupera costurile de transport, depozitare și oricare altele accesorii, intervenind rezoluțiunea contractului.
25.1. Între loturile de artă contemporană scoase la vânzare prin licitație pot fi și lucrări de artă digitală, existente și/sau prezentate doar pe suport digital ori, după caz, și tipărite pe suport material.
25.2. Unele lucrări de artă digitală pot fi puse în vânzare în format NFT (token nefungibil), vânzându-se o dată cu NFT-ul unic care reprezintă și criptează accesul în rețeaua blockchain la fișierul de artă digitală original, ce poartă semnătura artistului și asigură proprietatea asupra lucrării de artă digitală.
25.3. Lucrările de artă digitală, inclusiv cele care se vând în format NFT, pot fi însoțite de alte obiecte relaționate ori de expresii fizice ale lucrării de artă digitală, alcătuind, împreună cu aceasta, un lot compus. Lucrările de artă digitală pot consta în imagini statice ori într-o succesiune cinetică de imagini și pot include un mixt de media, inclusiv film și audio.
25.4. De regulă, în expoziție, lotul de artă digitală este expus pe un ecran, singular ori alternativ cu alte loturi de artă digitală supuse vânzării prin licitație. Lotul de artă digitală supus licitației nu se vinde împreună cu ecranul și accesoriile electronice folosite în expoziție, urmând ca adjudecatarul să folosească, în vederea eventualei expuneri, dispozitive electronice proprii.
25.5. Conceptul NFT asigură unicitatea accesului la fișierul de artă digitală, precum și originalitatea lucrării de artă digitală, în relație cu artistul, ca și emanație directă a artistului. Unele lucrări de artă digitală, indiferent de formatul ori suportul pe care se pun în vânzare, pot exista, în chip original, în mai multe exemplare ori variante. Unele loturi de artă pot relua în mediu digital, fotografic ori creativ, prin mijloace specifice mediului digital, lucrări de artă realizate inițial în format fizic și tehnici tradiționale. Unele loturi compuse pot fi alcătuite din suma lucrării fizice de artă și expresia acesteia în format digital, care poate varia compozițional, cromatic ori ca format față de lucrarea fizică de artă.
25.6. Loturile de artă digitală în format NFT (ori care cuprind și lucrări de artă digitală în format NFT) vor fi descrise în catalogul licitației prin parametrii specifici mediului și formatului de criptare, stocare și transfer (ID token, adresa portofelului electronic de stocare, adresa contractului cu rețeaua blockchain (smart contract), formatul grafic și, unde este cazul, dimensiunea în pixeli, precum și data criptării).
25.7. De regulă, loturile de artă digitală în format NFT se pot plăti de adjudecatar atât prin mijloacele clasice de plată de la art. 19, cât și în criptomonedă, ca și moneda naturală a mediului rețelei blockchain de stocare, sub rezerva îndeplinirii termenilor și condițiilor ce urmează.
25.8. Loturile care se pot achita în criptomonedă vor fi desemnate prin simbolul „CC” („cryptocurrency”). Pentru claritate, loturile ce poartă acest simbol se pot achita atât prin mijloacele clasice de plată (art. 19), cât și în criptomonedele agreate. Ethereum este, la data acestor reguli, criptomonedă agreată; se pot adăuga criptomonede alternative, care vor fi și dacă vor fi precizate ca atare la rubrica „Informații Suplimentare” a lotului de artă digitală. Achitarea lotului implică achitarea prețului de adjudecare, a taxei agregate de licitație, precum și a oricărei alte sume reglementate de art. 16.
25.9. Plata de către adjudecatar în Ethereum și/sau altă criptomonedă agreată se face prin transfer din portofelul digital al adjudecatarului către portofelul digital al Casei, în termenul de plată reglementat de art. 19. Rata de schimb pentru Ethereum și/sau altă criptomonedă agreată, în relație cu EUR, care este moneda de calcul a licitației și adjudecării, va fi cea din data plății, așa cum este indicată pentru ziua plății de una dintre casele de schimb recunoscute la nivel internațional.
25.10. Adjudecatarul care plătește lotul de artă digitală în Ethereum și/sau altă criptomonedă agreată declară Casei și garantează că sursa bănească a plății nu este una ilicită.
25.11. Transferul proprietății lotului de artă digitală adjudecat către cumpărător se desfășoară în condițiile art. 23, cu precizarea că acesta este condiționat de încasarea efectivă a prețului facturat, inclusiv, în cazul plății în criptomonedă, de încasarea efectivă a valorii prețului facturat în portofelul digital indicat de Casă.
25.12. Proprietatea lotului de artă digitală în format NFT se va transfera de către Casă (ori, dacă va fi cazul, direct de către artist) către adjudecatar, prin debitarea portofelului electronic al Casei (ori al artistului) către portofelul electronic al adjudecatarului. În acest scop adjudecatarul trebuie să indice Casei datele relevante pentru efectuarea transferului lotului.
25.13. Sunt în responsabilitatea adjudecatarului: să deschidă un portofel electronic pe care Casa să îl crediteze cu lotul de artă digitală în format NFT; să întrețină și să cunoască cum să opereze portofelul electronic; să memoreze cheile/parolele de acces necesare operării portofelului electronic. Riscul proprietății lotului se transferă cumpărătorului prin debitarea și la momentul debitării lotului în format NFT către portofelul electronic indicat de adjudecatar.
25.14. Adjudecatarul lotului de artă digitală în format NFT declară și garantează Casei că: înțelege și își asumă eventualele riscuri asociate tranzacționării de NFT și de criptomonedă, precum și stocării acestora într-un portofel electronic, inclusiv riscul volatilității cursului criptomonedei, riscul nememorării/pierderii cheilor/parolelor de acces la portofelul electronic, riscul de hacking inerent sistemelor electronice, riscul taxării ori al creșterii taxării tranzacțiilor cu NFT, ori riscul reglementării nefavorabile cu privire la aceste operațiuni, ulterioare momentului adjudecării lotului în format NFT, precum și orice alt risc neprevăzut, specific piețelor investiționale emergente.
26.1. Autoritățile naționale pot clasa anumite bunuri culturale mobile importante sau excepționale drept „aparținând patrimoniului național cultural” ori unui „tezaur național”. Acestor bunuri li se aplică, conform legii naționale, un regim juridic special, de protecție și restricție; bunurile culturale mobile clasate se marchează în catalog prin adăugarea unui indice la numărul lotului. Bunurile aflate în patrimoniul național cultural al României, clasate în categoria „fond”, vor fi marcate în catalogul de licitație cu simbolul “F”, iar cele clasate în categoria „tezaur” vor fi marcate în catalogul de licitație cu simbolul “T”. De asemenea, bunurile clasate în tezaurul cultural al Bulgariei sau Croației vor fi marcate în catalogul de licitație cu simbolul „T”. În condițiile legii, Artmark va efectua demersurile necesare pentru a înștiința autoritățile competente despre punerea în vânzare a bunurilor având regim „tezaur”.
26.2. În cât privește România și Croația, loturile marcate cu simbolul “C“ sunt supuse la data licitației unei evaluări a clasabilității acestora în patrimoniul naţional cultural mobil, iar în eventualitatea clasării, statul poate exercita dreptul de preempțiune. Totodată, în cât privește România, cumpărătorii sunt înştiinţaţi că achiziţia loturilor marcate „C” precum și a celor clasate în patrimoniul național, marcate „F” ori „T”, trebuie adusă pe cale legală la cunoştinţa Ministerului Culturii.
26.3. Ca și în cazul celorlalte bunuri vândute prin licitație, în toate cazurile în care un bun inclus în licitație este susceptibil de exercitarea dreptului de preempțiune al unui stat/autorități publice naționale sau locale, în termenele și condițiile prevăzute de legea aplicabilă, prețul de vânzare este egal cu suma dintre valoarea de adjudecare și taxa de licitație.
26.4. Dacă Statul sau autoritatea publică competentă își exercită dreptul de preempțiune anterior licitației, oferind un preț cel puțin egal cu valoarea la care s-a adjudecat ulterior bunul, transferul dreptului de proprietate va opera direct către titularul dreptului de preemțiune. În situațiile în care Statul sau autoritățile competente nu și-au exercitat dreptul legal de preempțiune până la data licitației, contractul de vânzare cu adjudecatarul se va încheia sub condiția suspensivă a neexercitării preempțiunii în termenul legal. Prin exercitarea preempțiunii de către Stat sau autoritățile competente ulterior adjudecării, contractul de vânzare se va considera încheiat direct între vânzător și titularul dreptului de preemțiune (prețul de vânzare fiind stabilit conform art. 26.3), iar contractul cu terțul adjudecatar se va desființa retroactiv. Dreptul de proprietate se transferă către titularul dreptului de preemțiune la momentul plății prețului.
26.5. De asemenea, anumite legi naționale prevăd un drept de prioritate la cumpărarea loturilor de hârtie cu semnificație culturală/istorică/administrativă deosebită, în favoarea Arhivelor Naționale/Arhivelor Statului. Prevederile de la art. 26.4 se aplică în mod corespunzător și în cazul dreptului de prioritate la cumpărare al Arhivelor Naționale/Arhivelor Statului, care, potrivit legii, beneficiază de un termen (în România și Croația de 60 de zile) pentru exercitarea preempțiunii. Pentru bunurile care fac parte din Fondul Arhivistic Național, sarcina înștiințării Arhivelor Naționale/Arhivelor Statului despre punerea în vânzare incumbă deponentului, iar Artmark poate să acționeze numai ca reprezentant în îndeplinirea acestei obligații. Loturile supuse exercitării dreptului de prioritate la cumpărare al Arhivelor Naționale/Arhivele Statului vor fi marcate în catalogul de licitare prin simbolul ”A”.
26.6. Unele loturi sunt expuse și puse în vânzare în regim de import temporar – ori provin din Uniunea Europeană și beneficiază de libera circulație, așa cum este corespunzător reglementată de legislația europeană. Aceste loturi sunt marcate cu simbolul “IT”.
27.1. Artmark GARANTEAZĂ ADJUDECATARULUI AUTENTICITATEA OBIECTELOR DE ARTĂ ADJUDECATE ÎN CADRUL LICITAŢIEI, sens în care emite un certificat de vânzare, adăugând o clauză de garantare a autenticității, ce precizează, după caz, numele reprezentantului Casei, al consilierului de specialitate ori a unuia dintre experții consultanți ai Artmark, angrenați în autentificarea lotului. Clauza de garantare a autenticității angajează, din partea Artmark, obligația de garanție, fără limită de termen, fără a necesita alte forme legale ori documentare. Artmark nu emite din oficiu un raport elaborat de expertiză, neavând nici cadrul de manifestare, nici abilitarea legală de a o face, această activitate fiind rezervată strict, prin lege, experților persoane fizice autorizate de Ministerul Culturii, fiecare aferent unei arii de specializare, mai departe atestați de practică și recunoscuți, fiecare specific, de comunitatea profesională. Artmark poate însă mijloci, pentru cumpărătorul interesat de un studiu elaborat al calităților lotului achizitionat, procurarea, pe costul cumpărătorului, a unui astfel de raport de expertiză, tehnică și stilistică. De asemenea, în cazul în care catalogul consemnează faptul confirmării autenticității de către expertul en-titre într-un anume artist, înseamnă că Artmark (prin Departamentul de Cercetare-Documentare și/sau prin Departamentul de Evaluare) s-a îngrijit de obținerea, prin corespondență scrisă ori verbală, a confirmării autenticității lotului de către expertul apreciat de comunitatea profesională drept principal în opera unui anume artist, fără a implica însă faptul că Armark va pune la dispoziția cumpărătorului un raport elaborat, tehnic și stilistic, de descriere și demonstrare a autenticității lotului. Răspunderea Artmark pentru autenticitatea lotului, rămâne, și în acest caz, material si financiar, integrală.
27.2. Obligația Casei de garantare a autenticității vizează calitatea esențială a fiecărui lot, funcție de tipologia acestuia, iar nu caracteristici secundare, chiar dacă acestea ar putea fi avute în vedere de adjudecatar la achiziționarea lotului (spre exemplu, în cazul unui lot de artă plastică, garantarea autenticității înseamnă conformitatea autorului căruia lotul îi este atribuit ferm, iar nu conformitatea unei calități secundare, de pildă o eroare cu privire la una dintre dimensiunile lotului; ori în cazul unui lot de bijuterie, garantarea autenticității înseamnă conformitatea chimică a metalului și pietrelor prețioase cu categoria în care sunt încadrate, iar nu conformitatea unei calități secundare, de pildă o eroare cu privire la stilistica în care este realizată bijuteria). În cazul unui lot compus, adică alcătuit din mai multe componente ce formează, de regulă, loturi individuale (spre exemplu, o colecție de obiecte de argint, reunite prin tematică ori atelier), garantarea autenticității vizează ansamblul componentelor; în ipoteza în care se dovedește, urmând calea contestării autenticității prevăzută de art. 28, neautenticitatea unei componente, rezilierea adjudecării are în vedere doar componenta neconformă, prin înlocuirea acesteia cu una asemănătoare ori returnarea prețului estimat pentru aceasta (la care estimare sunt avute în vedere proporția reprezentată de componentă în prețul ansambului și valoarea de piață a componentei).
28. Cumpărătorul poate contesta autenticitatea unui obiect de artă adjudecat prin comunicarea către Artmark a unei contestaţii scrise motivate, însoţite de o opinie scrisă a unui expert acreditat de Ministerul Culturii, general recunoscut de comunitatea profesională drept competent în opera artistului a cărui paternitate face obiectul contestaţiei şi beneficiind, în accepţiunea generală, de o bună reputaţie. În situația în care bunul cultural a fost adjudecat într-o jurisdicție în care experții de artă nu sunt acreditați de Ministerul Culturii ori de o altă autoritate publică, contestația scrisă motivată va fi însoțită de opinia scrisă motivată a unui profesionist specializat în opera artistului și în perioada/tehnica în discuție, recunoscut ca atare de comunitatea profesională. Artmark are dreptul de a produce, în termen de 3 luni de la recepţionarea contestaţiei, o contraexpertiză a unui expert beneficiind de un nivel similar de competenţă şi reputaţie. Pentru a evita confuzia, Artmark marchează fiecare dintre loturile livrate cu cel puțin un element de siguranţă (timbru purtător al unui cod numeric unic, ireproductibil şi autodistructiv în caz de încercare de desprindere, ce se montează pe verso-ul lotului ori pe certificatul de vânzare ce îl însoțește - atunci când acesta se eliberează în variantă tipărită), probă făcând prin raportare la exemplarul secund al timbrului și compararea lotului cu fotografia conținută în certificatul de vânzare și arhiva fotografică aferentă lotului.
29.1. Vânzarea obiectelor de artă (sau de colecție) este supusă legilor jurisdicției în care are loc vânzarea. Cumpărătorului unui obiect de artă i se va elibera un certificat de vânzare. Certificatul se eliberează în formă electronică ori, în mod excepțional, la cererea cumpărătorului, în formă tipărită, pe hârtie specială și purtând un timbru sec specific.
29.2. În cazul licitațiilor de băuturi alcoolice sau nealcoolice, Artmark eliberează adjudecatarului certificat de vânzare, precum și, dacă s-a păstrat în timp (și a fost pus de consignant la dispoziția Artmark), certificatul de proveniență/producție emis de producător.
30.1. Nu fac obiectul vânzării prin licitație publică și nu sunt transmise către cumpărător niciun drept patrimonial de autor asupra operelor de artă vândute prin licitațiile Artmark.
30.2. Artmark păstrează dreptul de a publica imagini şi descrieri ale obiectului de artă (sau de colecție) pus în vânzare în oricare materiale documentare, jurnalistice, literare de specialitate ori cu scop promoţional.
31. Artmark poate pretinde persoanei care produce o daună, în cursul expoziţiei ori a licitaţiei, unuia dintre obiectele supuse vânzării, să suporte dauna achitând prețul echivalent limitei maxime a intervalului valorii estimate, astfel cum este acesta publicat în catalogul de licitație, în cazul obiectelor de artă, respectiv dublul valorii preţului de pornire al licitaţiei, în cazul obiectelor de colecţie, dar la cel puțin valoarea rezervată de consignant, dacă este cazul, care se adaugă valoarea taxei de licitație.
32. Artmark înştiinţează cumpărătorii că scoaterea de pe teritoriul național, pe orice cale, a bunurilor culturale mobile pentru care nu s-a obţinut autorizația/licența/certificatul de export temporar sau definitiv, eliberat în condiţiile legii, constituie operaţiune de export ilegal. În cazul în care cumpărătorul doreşte să exporte lotul achiziţionat (nerestricţionat la export prin lege – precum loturile marcate cu simbolul „F” ori „T”) poate apela, pentru obţinerea autorizației/licenței/certificatului de export, la serviciile de reprezentare ale Artmark. Artmark poate reprezenta cumpărătorul în fața autorităților naționale (culturale și vamale) în vederea obținerii autorizației/licenței/certificatului de export, contra cost (totodată Artmark poate refuza serviciul de reprezentare, pentru motive ce nu se limitează la: lipsa sau indisponibilitatea experților acreditați de Ministerul Culturii specializați în tipul bunului cultural mobil de exportat, reputația experților acreditați de Ministerul Culturii specializați în tipul bunului cultural mobil de exportat, nivelul tarifelor solicitate). Pentru acest serviciu Artmark aplică un tarif de 200 de euro + TVA. Artmark nu garantează că bunul adjudecat poate face obiectul exportului (la momentul licitației), nici obținerea de către adjudecatar ori Artmark, dacă cumpărătorul alege să fie reprezentat de Artmark, a autorizației/licenței/certificatului de export, după caz.
33. De asemenea, Artmark înștiințează cumpărătorii ce nu sunt rezidenți ai unui stat ce face parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene că, transferarea loturilor (importul definitiv) în statele ai căror rezidenți sunt, în condițiile legislației aplicabile în fiecare situație în parte, ar putea fi supusă unor taxe de import (taxe vamale, TVA și/sau accize etc), dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege și cumpărătorul nu obține o scutire de la aceste taxe.
34. Potrivit legii, bunurile culturale creaţie a autorilor în viață se pot exporta definitiv sau temporar fără autorizație/licență/certificat de export, urmând să se ateste în faţa autorităţilor competențe faptul că respectivele bunuri sunt opere create de autori în viaţă. În acest scop, Artmark poate elibera, gratuit, adeverinţe, la solicitarea cumpărătorului.
35.1. Uneori licitațiile generale organizate de Artmark găzduiesc unul sau mai multe loturi care se vând în scop caritabil. De regulă vânzării acestor loturi li se aplică regulile generale de licitație. Loturile caritabile din licitațiile generale vor fi, de regulă, marcate cu un logo distinctiv reprezentând o inimă roșie. Atunci când licitațiile găzduiesc o întreagă secțiune caritabilă ori când întreaga vânzare prin licitație are scop caritabil, licitației ori secțiunilor caritabile li se aplică următoarele reguli speciale.
35.2. Licitația caritabilă este organizată de Artmark împreună cu organizația nonguvernamentală, asociație, fundație ori mecena ("ONG") care susține cauza caritabilă în vederea sprijinirii căreia se colectează fondurile și se popularizează proiectul și scopul acestuia. Licitația va fi condusă de unul sau mai mulți reprezentanți ai Casei; după caz, în conducerea licitației pot fi cooptați reprezentanți ai ONG co-organizatoare, precum și ambasadori ai cauzei ONG și/sau invitați ai acesteia.
35.3. În ipoteza unei formule colective de conducere a licitației, suverane sunt solicitările, strigările și adjudecările pronunțate de comisarul-reprezentant al Casei.
35.4. Catalogul de licitație, fizic și/sau online, prevede prețuri de pornire pentru loturile supuse licitației. În prealabil licitației propriu-zise, participanții pot formula oferte (online, de către cei cu cont deschis în platforma Artmark LIVE, sau oferte fizice scrise), cel puțin egale cu prețul de pornire. Catalogul online al licitației va afișa numărul de oferte formulate online ori scrise și introduse în sistem, precum și prețul curent al concursului prealabil de oferte; prețul curent este cea mai mare sumă oferită, peste nivelul prețului de pornire. Licitarea fiecărui lot, în cadrul licitației propriu-zise, ce are loc în data și la ora comunicate prin catalogul de licitație, va începe de la prețul curent obținut pentru fiecare lot. Nivelul prețului curent se verifică imediat înainte de ora de începere a licitației propriu- zise. Cu toate acestea, se recomandă ca oferte superioare prețului curent să fie comunicate cu cel puțin 6 (șase) ore (termen limită oferte prealabile) înaintea orei anunțate de începere a licitației; organizatorii nu pot fi ținuți responsabili de neoperarea unor oferte comunicate ulterior termenului limită pentru ofertele prealabile.
35.5. Loturile ce poartă simbolul "PC" sunt în situația specială a prețului de adjudecare cumulativ. În situații caritabile speciale, de regulă cauze umanitare grave, pentru care punerea în licitație a unui lot material ori simbolic urmărește colectarea unei sume anume ori minime, simbolul "PC" semnalizează caracterul cumulativ al colectării, în sensul că fiecare ofertant, indiferent al cărui pas de licitație, este considerat, raportat la scopul ofertării, adjudecatar. Lotul material se alocă ofertantului care a licitat cea mai mare sumă, însă fiecărui participant i se eliberează o expresie materială care atestă participarea la licitarea lotului caritabil umanitar (spre ex. o diplomă, un certificat); în schimb, toate ofertele cu care participanții oferă pași de licitație sunt asumate, ferme și angajante și obligă participantul la plata sumei licitate, chiar dacă suma oferită este un pas intermediar de licitație, iar nu prețul de adjudecare. Așadar, pentru claritate, fiecare participant va plăti cea mai mare sumă pe care o oferă pentru lotul caritabil umanitar, iar titularului cauzei caritabile i se plătesc toate sumele colectate în cadrul prețului de adjudecare cumulativ.
35.6. În cazul în care un lot nu se licitează în cadrul licitației propriu-zise, acesta se adjudecă la prețul curent, ofertantului prealabil care a ofertat prețul curent. În cazul în care un lot nu a fost ofertat prealabil și nici nu se licitează în cadrul licitației, acesta poate fi cumpărat vreme de două săptămâni ulterior zilei licitației (ori o altă perioadă public anunțată în privința unei licitații anume), la un preț cel puțin egal cu prețul de pornire.
35.7. Lotul adjudecat se achită către Casă, în temeiul facturii de licitație emise de aceasta. Se consideră îndeplinită obligația de plată asumată prin licitare/adjudecare prin sponsorizarea, în sumă echivalentă, către contul ONG co-organizatoare, în temeiul unui contract de sponsorizare încheiat între adjudecatar (sau persoana juridică pe care o reprezintă) cu ONG.
35.8. Preluarea lotului caritabil adjudecat și achitat (atunci când acesta are o expresie materială) se efectuează de către adjudecatar de la locația expoziției (ce poate diferi de sediul Casei), anunțate prin catalogul de licitație (fizic și/sau online).
35.9. Certificatul de vânzare prevăzut de art. 28.1. se emite doar pentru loturile ce reprezintă opere de artă plastică ori decorativă, loturi de istorie sau bibliofilie ori obiecte de colecție (iar nu și pentru obiectele de design, vestimentație sau accesorii birotice ori tip memorabilia din licitațiile caritabile).
36. În ipoteza în care existe diferențe între varianta online a Regulamentului de Licitare și varianta cuprinsă în catalogul tipărit al sesiunii de licitație, prevalează varianta online, prezumabil mai actuală la data licitației. Similar în cât privește catalogul de licitație, în varianta sa online pot apărea modificări, adăugiri și corecturi față de varianta tipărită, prevalând, în cât privește descrierea loturilor și condițiile de licitare, varianta online a catalogului de licitație asupra variantei sale tipărite. Totodată, înaintea sesiunii de licitație, comisarul de licitație poate anunța, în sala de licitație (și transmis în timp real prin platforma Artmark LIVE®), modificări, adăugiri și corecturi la descrierea loturilor și condițiile de licitare, care prevalează asupra celor conținute în catalogul de licitație.
1. Licitația „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK” este organizată de A10 BY ARTMARK SRL, cu sediul în București, str. C.A. Rosetti nr. 5, corp A, înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București sub nr. J40/17654/2018, CUI 40284718 („A10” sau „Organizatorul” ), singur sau în asociere cu alte galerii, și se derulează la locația afișată în avans pe website și în broșura licitației.
2. Licitația „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK” are un caracter de lichidare, natură prin prisma căreia se supune unor reguli speciale, derogatorii de la Regulamentul de licitare al Organizatorului, respectiv „Regulamentul de licitare ARTMARK”.
3. Loturile puse în vânzare în cadrul Licitației „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK” sunt prezentate în catalogul de licitație, atât în cel online, postat pe website-ul www.artmark.ro, cât și, dacă se tipărește unul în acest scop, în cel tipărit, și sunt expuse în locația licitației, în zilele și intervalul orar specificate pe website și în catalogul de licitație.
4. Catalogul de licitație va prevedea pentru fiecare lot în parte exclusiv prețul de pornire, precum și tipul de licitație prin care se vinde lotul (dacă nu se prevede în catalog tipul de licitație, acesta va fi cel comun/englezesc, prin care se crește de la un preț anunțat de pornire). Spre deosebire de licitația de tip englezesc, în care caz licitatorul va solicita pași crescători, în licitația de tip olandez/descrescător, licitatorul va putea acorda participanților pași descrescători. Mai precis, în cazul licitației de tip olandez/descrescător, licitatorul va solicita participanților să ofere prețul de pornire. Dacă cel puțin un participant oferă prețul de pornire listat, licitatorul va solicita pași crescători, adjudecând ofertantului care oferă cel mai mare pas strigat de licitator. Dacă niciun participant nu oferă prețul de pornire, licitatorul va solicita descrescător prețuri egale cu pașii inferiori de licitație, până când un participant oferă pasul inferior solicitat de licitator, moment în care lotul se adjudecă la prețul egal cu pasul inferior oferit, care devine prețul de adjudecare. Pentru evitarea oricărui dubiu precizăm că, în cazul licitației de tip olandez/descrescător, licitatorul nu poate adjudeca la o sumă superioară primului pas (inferior prețului de pornire) oferit de un participant. Licitatorul va decide suveran pașii de licitație crescători/superiori ori descrescători/inferiori.
5. Participanții la licitație au obligația de a studia în prealabil conținutul Regulilor licitației „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK”, al Regulamentului de licitare ARTMARK, al contractelor de participare și al formularului de adjudecare, toate puse la dispoziția participanților prin afișare pe website-ul www.artmark.ro, în cataloagele de licitație, la recepția licitației, precum și în sala în care licitația se desfășoară.
6. Participarea și adjudecarea de loturi în cadrul Licitației „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK” constituie acceptare expresă a conținutului Regulilor licitației „Hanul cu Tei by ARTMARK”, Regulamentului de licitare ARTMARK, contractului de participare și formularului de adjudecare. Poate participa doar persoana care semnează un contract de participare și primește o paletă de licitare. La solicitarea Organizatorului, în timpul licitației, adjudecatarul este obligat să semneze un formular de adjudecare pentru fiecare lot adjudecat (ce completează datele din contractul de participare).
7. Taxa totală de licitație este de 25% din prețul de adjudecare; raportat la natura licitației beneficiile aferente cardului de membru ARTMARK nu se aplică Licitației „Hanul cu tei 1833 by ARTMARK”.
8. Plata loturilor adjudecate se va face în termen de 2 zile de la data licitației.
9. În cazul în care un bun nu este adjudecat în cadrul licitației, acesta va putea fi adjudecat/achiziționat ulterior licitației în următoarele 5 zile (cu excepția situației în care lotul se restituie după licitație deponentului): a) în cazul comun al licitației de tip englezesc, la un preț egal cu de 5 ori prețul de pornire sau la valoarea prețului de rezervă, dacă acesta este mai mare, respectiv b) în cazul licitației de tip olandez, la prețul de pornire.
10. Regulile licitației „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK” se completează cu prevederile Regulamentului de licitare ARTMARK (regulament afișat la locația derulării Licitațiilor Hanul cu Tei by ARTMARK, pe website-ul www.artmark.ro, precum și în cataloagele licitațiilor). În situația unui dezacord între Regulile Licitației „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK” și Regulamentul de licitare ARTMARK, se aplică cu prioritate Regulile Licitației „Hanul cu Tei 1833 by ARTMARK”.
1. Licitația caritabilă este organizată împreună de Casa de Licitație A10 by Artmark S.R.L. și organizația nonguvernamentală, asociație, fundație ori mecena ("ONG") care susține cauza caritabilă în vederea sprijinirii căreia se colectează fondurile și se popularizează proiectul și scopul acestuia. Licitația va fi condusă de unul sau mai mulți reprezentanți ai Casei; după caz, în conducerea licitației pot fi cooptați reprezentanți ai ONG co-organizatoare, precum și ambasadori ai cauzei ONG și/sau invitați ai acesteia.
2. În ipoteza unei formule colective de conducere a licitației, suverane sunt solicitările, strigările și adjudecările pronunțate de comisarul-reprezentant al Casei.
3.1 Catalogul de licitație, fizic și/sau online, prevede prețuri de pornire pentru loturile supuse licitației. În prealabil licitației propriu-zise, participanții pot formula oferte (online, în catalogul online, de către cei cu cont deschis în platforma Artmark LIVE; prin ofertă scrisă), cel puțin egale cu prețul de pornire. Catalogul online al licitației va afișa, automat, numărul de oferte formulate online ori scrise și introduse în sistem, precum și prețul curent al concursului prealabil de oferte; prețul curent este cea mai mare sumă oferită, peste nivelul prețului de pornire, respectiv al ofertelor anterioare și prețurilor curente anterioare. Licitarea fiecărui lot, în cadrul licitației propriu-zise, ce are loc în data și la ora comunicate prin catalogul de licitație, va începe de la prețul curent obținut pentru fiecare lot. Nivelul prețului curent se verifică imediat înainte de ora de începere a licitației propriu-zise. Cu toate acestea, se recomandă ca oferte superioare prețului curent să fie comunicate cu cel puțin 6 (șase) ore (termen limită oferte prealabile) înaintea orei anunțate de începere a licitației; organizatorii nu pot fi ținuți responsabili de neoperarea unor oferte comunicate ulterior termenului limită pentru ofertele prealabile.
3.2. Loturile ce poartă simbolul "PC" sunt în situația specială a prețului de adjudecare cumulativ. În situații caritabile speciale, de regulă cauze umanitare grave, pentru care punerea în licitație a unui lot material ori simbolic urmărește colectarea unei sume anume ori minime, simbolul "PC" semnalizează caracterul cumulativ al colectării, în sensul că fiecare ofertant, indiferent al cărui pas de licitație, este considerat, raportat la scopul ofertării, adjudecatar. Lotul material se alocă ofertantului care a licitat cea mai mare sumă, însă fiecărui participant i se eliberează o expresie materială care atestă participarea la licitarea lotului caritabil umanitar (spre ex. o diplomă, un certificat); în schimb, toate ofertele cu care participanții oferă pași de licitație sunt asumate, ferme și angajante și obligă participantul la plata sumei licitate, chiar dacă suma oferită este un pas intermediar de de licitație, iar nu prețul de adjudecare. Așadar, pentru claritate, fiecare participant va plăti cea mai mare sumă pe care o oferă pentru lotul caritabil umanitar, iar titularului cauzei caritabile i se plătesc toate sumele colectate în cadrul prețului de adjudecare cumulativ.
4. În cazul în care un lot nu se licitează în cadrul licitației propriu-zise, acesta se adjudecă la prețul curent, ofertantului prealabil care a ofertat prețul curent. În cazul în care un lot nu a fost ofertat prealabil și nici nu se licitează și adjudecă în cadrul licitației, acesta poate fi cumpărat vreme de două săptămâni ulterior zilei licitației (ori o altă perioadă public anunțată în privința unei licitații anume), la un preț cel puțin egal cu prețul de pornire.
5. Lotul adjudecat se achita către Casă, în temeiul facturii de licitație emise de aceasta. Se consideră plată a lotului, efectuată în temeiul adjudecării, și sponsorizarea, în sumă echivalentă celei facturate pro-forma, către contul ONG co-organizatoare, în temeiul unui contract de sponsorizare încheiat între adjudecatar (sau persoana juridică pe care o reprezintă) cu ONG.
6. Preluarea lotului adjudecat și achitat se efectuează de către adjudecatar de la locația expoziției (ce poate diferi de sediul Casei), anunțate prin catalogul de licitație (fizic și/sau online).
7. Certificatul de vânzare prevăzut de art. 28 din Regulamentul general se emite doar pentru loturile ce reprezintă opere de artă plastică ori decorativă, loturi de istorie sau bibliofilie ori obiecte de colecție (iar nu și pentru obiectele de design, vestimentație sau accesorii birotice ori tip memorabilia).
8. Uneori licitațiile generale organizate de Casa de licitație A10 by Artmark găzduiesc unul sau mai multe loturi care se vând în scop caritabil ori o întreagă secțiune caritabilă. De regulă vânzării acestor loturi ori secțiuni li se aplică regulile generale de licitație. Loturile caritabile din licitațiile generale pot fi, de regulă, marcate cu un logo distinctiv reprezentând o inimă roșie. Regulile speciale licitație caritabilă se vor aplica doar dacă se prevede expres în catalogul de licitație (și în anunțurile public enunțate de comisarul de licitație înainte de licitație)..
9. Regulile speciale aplicabile licitației caritabile se completează cu prevederile Regulamentului general de licitare. În situația unui dezacord între Regulile speciale licitație caritabilă și Regulamentul general de licitare, se aplică cu prioritate Regulile speciale.
1. Licitația de artă este organizată de Galeria denumită în titlul evenimentului de licitație, cu suportul organizatoric al A10 by Artmark S.R.L., pe platforma de licitație online Artmark LIVE.
2. În cadrul acestui tip de licitație, de punere la dispoziție a platformei de licitație Artmark LIVE către o Galerie externă grupului de societăți Artmark, Galeria promovează artiștii reprezentați de Galerie, efectuând independent selecția portofoliului de artiști pe care decide să îi promoveze folosind platforma de licitație online și adresându-se utilizatorilor serviciilor platformei, prin conturi online aprobate și prin mecanismele de marketare aferente platformei Artmark LIVE
3. Galeria stabilește și formulează independent: a) descrierile loturilor, inclusiv, acolo unde este cazul, modalitatea de semnare a lucrării; b) condiția/starea lotului, atât în cadrul catalogului de licitație, cât și, completiv, dacă se solicită, prin raport de condiție; c) prețurile de pornire și, în mod excepțional, eventuale valori de rezervă.
4. Lucrările de artă promovate de Galerie pe platforma Artmark LIVE sunt proprietatea acesteia ori a artiștilor reprezentați de Galerie, iar Galeria garantează utilizatorilor platformei de licitație online că are dreptul de a pune în vânzare lucrările, în termenii prezentați prin catalogul de licitație.
5. Participanții la licitație, prin oricare dintre modalitățile de participare acceptate de Regulamentul general de Licitare, inclusiv prin telefon, ofertă scrisă prealabilă, ofertă prealabilă în cont online, ofertă online în timpul licitației, fie că adjudecă sau nu, beneficiază de confidențialitatea A10 cu privire la identitate, participare și eventuala achiziție, inclusiv în relație cu Galeria organizatoare. Corespondența și comunicarea cu privire la participare, facturarea, încasarea, garanțiile, certificarea vânzării, livrarea etc. se efectuează între A10 și participanți, respectiv adjudecatari.
1.1. Între loturile de artă contemporană scoase la vânzare prin licitație pot fi și lucrări de artă digitală, existente și/sau prezentate doar pe suport digital ori, după caz, și tipărite pe suport material.
1.2. Unele lucrări de artă digitală pot fi puse în vânzare în format NFT (token nefungibil), vânzându-se o dată cu NFT-ul unic care reprezintă și criptează accesul în rețeaua blockchain la fișierul de artă digitală original, ce poartă semnătura artistului și asigură proprietatea asupra lucrării de artă digitală.
1.3. Lucrările de artă digitală, inclusiv cele care se vând în format NFT, pot fi însoțite de alte obiecte relaționate ori de expresii fizice ale lucrării de artă digitală, alcătuind, împreună cu aceasta, un lot compus. Lucrările de artă digitală pot consta în imagini statice ori într-o succesiune cinetică de imagini și pot include un mixt de media, inclusiv film și audio.
1.4. De regulă, în expoziție, lotul de artă digitală este expus pe un ecran, singular ori alternativ cu alte loturi de artă digitală supuse vânzării prin licitație. Lotul de artă digitală supus licitației nu se vinde împreună cu ecranul și accesoriile electronice folosite în expoziție, urmând ca adjudecatarul să folosească, în vederea eventualei expuneri, dispozitive electronice proprii.
2. Conceptul NFT asigură unicitatea accesului la fișierul de artă digitală, precum și originalitatea lucrării de artă digitală, în relație cu artistul, ca și emanație directă a artistului. Unele lucrări de artă digitală, indiferent de formatul ori suportul pe care se pun în vânzare, pot exista, în chip original, în mai multe exemplare ori variante. Unele loturi de artă pot relua în mediu digital, fotografic ori creativ, prin mijloace specifice mediului digital, lucrări de artă realizate inițial în format fizic și tehnici tradiționale. Unele loturi compuse pot fi alcătuite din suma lucrării fizice de artă și expresia acesteia în format digital, care poate varia compozițional, cromatic ori ca format față de lucrarea fizică de artă.
3. Loturile de artă digitală în format NFT (ori care cuprind și lucrări de artă digitală în format NFT) vor fi descrise în catalogul licitației prin parametrii specifici mediului și formatului de criptare, stocare și transfer (ID token, adresa portofelului electronic de stocare, adresa contractului cu rețeaua blockchain (smart contract), formatul grafic și, unde este cazul, dimensiunea în pixeli, precum și data criptării).
4.1. De regulă, loturile de artă digitală în format NFT se pot plăti de adjudecatar atât prin mijloacele clasice de plată reglementate în Regulamentul general de Licitare, cât și în criptomonedă, ca și moneda naturală a mediului rețelei blockchain de stocare, sub rezerva îndeplinirii termenilor și condițiilor ce urmează.
4.2. Loturile care se pot achita în criptomonedă vor fi desemnate prin simbolul "CC" (cryptocurrency). Loturile ce poartă acest simbol se pot achita atât prin mijloacele clasice de plată (reglementate în Regulamentul general de Licitare), cât și în criptomonedele agreate. Ethereum este, la data acestor reguli, criptomonedă agreată; se pot adăuga criptomonede alternative, care vor fi și dacă vor fi precizate ca atare la rubrica "Informații Suplimentare" a lotului de artă digitală. Achitarea lotului implică achitarea prețului de adjudecare, a taxei agregate de licitație, precum și a oricărei alte sume reglementate prin Regulamentul general de Licitare și facturate.
4.3. Plata de către adjudecatar în Ethereum și/sau altă criptomonedă agreată se face prin transfer din portofelul digital al adjudecatarului către portofelul digital al Casei, în termenul de plată reglementat în Regulamentul general de Licitare. Rata de schimb pentru Ethereum și/sau altă criptomonedă agreată, în relație cu Euro, care este moneda de calcul a licitației și adjudecării, va fi cea din data plății, așa cum este indicată pentru ziua plății de una dintre casele de schimb recunoscute la nivel international.
4.4. Adjudecatarul care plătește lotul de artă digitală în Ethereum și/sau altă criptomonedă agreată declară Casei și garantează că sursa bănească a plății nu este o activitate suspectă, conform legii române, de spălare de bani ori finanțare a terorismului, respectiv o activitate întreprinsă într-o arie geografică în care, potrivit legii aplicabile persoanei adjudecatarului, acestuia nu îi este permis să desfășoare acel tip de activitate (spre ex. embargo instituit de Uniunea Europeană).
5.1. Transferul proprietății lotului de artă digitală adjudecat către adjudecatar se desfășoară în condițiile Regulamentului general de Licitare, cu precizarea că acesta este condiționat de încasarea efectivă a prețului facturat, inclusiv, în cazul plății în criptomonedă, de încasarea efectivă a valorii prețului facturat în portofelul digital indicat de Casă.
5.2. Proprietatea lotului de artă digitală în format NFT se va transfera de către Casă (ori, dacă va fi cazul, direct de către artist) către adjudecatar, prin debitarea portofelului electronic al Casei (ori al artistului) către portofelul electronic al adjudecatarului. În acest scop adjudecatarul trebuie să indice Casei datele relevante pentru efectuarea transferului lotului.
5.3. Sunt în responsabilitatea adjudecatarului: să deschidă un portofel electronic pe care Casa să îl crediteze cu lotul de artă digitală în format NFT; să întrețină și să cunoască cum să opereze portofelul electronic; să memoreze cheile/parolele de acces necesare operării portofelului electronic. Riscul proprietății lotului se transferă adjudecatarului prin debitarea și la momentul debitării lotului în format NFT către portofelul electronic indicat de adjudecatar.
6. Adjudecatarul lotului de artă digitală în format NFT declară și garantează Casei că: înțelege și își asumă eventualele riscuri asociate tranzacționării de NFT și de criptomonedă, precum și stocării acestora într-un portofel electronic, inclusiv riscul volatilității cursului criptomonedei, riscul nememorării/pierderii cheilor/parolelor de acces la portofelul electronic, riscul de hacking inerent sistemelor electronice, riscul taxării ori al creșterii taxării tranzacțiilor cu NFT, ori riscul reglementării nefavorabile cu privire la aceste operațiuni, ulterioare momentului adjudecării lotului în format NFT, precum și orice alt risc neprevăzut, specific piețelor investiționale emergente.
Artmark, casă de licitație de artă și istorie, atât în calitate de platformă de promovare culturală, cât și ca membru al ACOAR (www.acoar.ro) și profesional al CINOA (www.cinoa.org), înțelegând responsabilitatea mai largă ce se degajă din poziția de leader regional de piață de artă, pe care au făcut-o posibilă dragostea pentru artă și susținerea colecționarilor, începând cu cei români și continuând cu cei bulgari, croați și străini, își exprimă preocuparea pentru integritatea profesiei de dealer de artă ("operator economic în piața culturală") și a exercițiului zilnic și imprimator de modele al acesteia și pentru justificarea unor așteptări legitime ale colecționarilor și confirmarea încrederii acestora, angajându-se să observe în activitatea sa un set de principii și metode de lucru, după cum urmează.
1. Profesia de dealer de obiecte de artă și istorie este un demers nu doar comercial, ci și vocațional, bizuindu-se pe alegeri și convingeri personale intime cu privire la desfășurarea vieții profesionale mai degrabă în relație cu valori precum arta și identitatea culturală, precum și cu privire la rolul punerii în circulație de valori și bunuri culturale în spațiul de interacțiune pe care îl denumim sintetic piața de artă. În calitate de dealer de artă, Artmark este un agent de promovare culturală și de înlesnire a schimburilor culturale - între generații, între gusturi/formații educative, între naționalități etc. – fiind onorat să îndeplinească, în atare calitate, un rol important în propagarea culturii în societatea europeană. Fără comerț, diseminarea culturii, precum și cunoașterea ca gen, ar fi fost sever limitate, așa cum nici patrimoniile muzeelor nu se pot constitui doar prin donații (ori, în cazul statelor totalitare ori cu trecut totalitar, doar prin exproprieri și confiscări de la mecena și colecționari). În consecința acestui rol, Artmark consideră că asumarea unor standarde etice ridicate în desfășurarea activității sale comerciale conduce nu la limitarea profesiei ci, dimpotrivă, la apărarea profesiei, prin construirea unei reputații profesionale meritate pentru dealership-ul autoreglementat, respectiv prin ferirea activității de comerț cu artă de suprareglementare, ajutând la menținerea principiilor legale actuale de libertate a comerțului cu artă, singura aptă să asigure larga circulație a valorilor culturale și eficiența mesajului lor educațional.
2. Artmark se angajează să pună în vânzare prin licitație numai obiecte de artă
și istorie a
căror autenticitate și corectă descriere generală este diligent verificată în
prealabil, bizuit
pe opinia specialiștilor și experților contractați ori, după caz, consultați de
Casă. În acest
sens Casa va garanta autenticitatea tuturor loturilor adjudecate prin
Regulamentul de
Licitare, fără limită de termen, și va prevedea clar termenii și condițiile în
care
cumpărătorul unui lot din licitație, care are suspiciunea neautenticității
lotului achiziționat,
poate cere și primi înapoi sumele plătite. Ceea ce implică că nivelul de
garantare a
autenticității de către Casă va depinde de nivelul de profesionalism al
experților acreditați
de Ministerul Culturii, specializați în natura/perioada/cultura/autorul lotului
pus în vânzare,
la data punerii în vânzare.
Persoanele interesate pot sesiza Casei eventuale inadvertențe la
adresa auctions@artmark.ro/bg/hr.
În același sens, raportat la solicitările pe care Casa le primește de a pune în
vânzare prin
licitație loturi de artă ori istorie a căror calitate este discutabilă din
perspectiva
autenticității, lămurim că practica Casei este de a refuza consignarea/primirea
la vânzare a
acestor loturi, fără a datora solicitanților lămuriri scrise cu privire la
neautenticitate, inclusiv
rapoarte de expertiză care să demonstreze neautenticitatea. De asemenea, Casa va
refuza
și orice evaluare, catalogare ori certificare a acelorași loturi, inclusiv
evaluarea "valorii în
cazul în care lotul ar fi autentic".
3. Artmark datorează respect colecționarilor pentru abnegația lor în păstrarea, conservarea și salvgardarea artei și istoriei naționale și universale, inclusiv pentru transmiterea acestora mai departe din generație în generație, și dorește să protejeze integritatea patrimoniilor lor. Astfel Artmark va refuza să pună în circulație obiecte de artă ori istorie pe care are ori dobândește motive să le suspecteze drept provenind ilicit, din furt, import ilegal, dezmembrări distrugătoare ori excavări ilegale. Casa prevede în procedura internă o etapă de depunere de diligențe cu privire la verificarea, atunci când obiectele se circumscriu unor tipologii speciale, predilecte circulației ilicite, în bazele public accesibile de date, existenței unor revendicări clare cu privire la asemenea obiecte, în prealabil punerii lor în licitație publică. Persoanele interesate pot sesiza Casei eventuale suspiciuni de proveniență nelegală, însoțite de argumente și, dacă există, de documente justificative, la adresa auctions@artmark.ro/bg/hr. Casa solicită, ca regulă, persoanelor care consignează obiecte în vederea vânzării prin licitație, acte de proprietate, precum și oricare alte documente de proveniență; Casa înțelege însă contextul istoriei speciale a pieței de artă din Estul Europei, ce nu a putut evolua diferit de cel al istoriei noastre comuniste recente, în care regimul timora deținerea de artă ori istorie națională de către colecționari, descurajând proprietatea, expunerea, schimburile, astfel încât circulația obiectelor de artă și istorie nu era însoțită de acte, nici măcar între generații. Artmark încurajează colecționarii care pun în vânzare loturi prin licitație să ofere Casei cât mai multă informație cu privire la proveniența și istoria lotului propus.
4. În cât privește loturile de istorie, care nu reflectă doar o curgere lină a timpului, ci a fost deseori zbuciumată și violentă, iar loturile care o încorporează, cu caracter documentar, de la artă la carte, de la manuscris la arme, provin uneori de la personalități controversate, unele condamnate pentru crime de război ori socialmente dezavuate, Artmark va observa cu strictețe limitele prescrise de lege și de morala publică, acceptând introducerea în licitație doar a acelor loturi care nu au o funcție propagandistică actuală, în favoarea unor idei cu crescut pericol social (precum fascismul ori negaționismul); aceste loturi de istorie se vor accepta în licitație doar în măsura în care au un conținut și o importanță documentară, memorialistică, artistică și/sau istorică, iar eventualele lor însemne, ce au însoțit/sintetizat grafic și simbolistic, în epocă, propaganda specifică, vor fi acoperite, în fotografiile lotului, conform practicii internaționale, cu o bulină neagră sau roșie. Loturile de istorie controversată se vor nota în catalogul de licitație cu indicele „IC” și se vor prezenta în catalog fără imagine/cu imagine parțializată și/sau sub mențiunea regimului special de expunere și distanțare de eventuala semnificație/funcțiune inițială.
5. În mod similar, Artmark promovează egalitatea de șanse, în planul vieții artistice, precum și în plan profesional. Ca și reflex rezonabil al acestei preocupări, Casa se va manifesta responsabil, din perspectiva datoriei sale morale de a nu încuraja discriminarea, în privința selectării loturilor ce alcătuiesc tematicile licitațiilor pe care le organizează sau găzduiește, acolo unde contribuția sa este posibilă legal și pertinentă organizațional, și responsiv dacă va fi sesizată din timp și eficace în această privință delicată (la adresa auctions@artmark.ro).
6. Artmark, adept al principiilor dezvoltării durabile, este preocupat de problematica ecologizării mediului și procedurilor de lucru, în care scop adoptă proceduri interne de reducere a consumului resurselor primare, precum hârtia, apa, curentul electric; astfel, Artmark desfășoară diligențe pentru a transpune în mediu electronic întreaga sa corespondență cu clientela și cu autoritățile (inclusiv contractare, facturare, certificare), precum și politici de reducere a consumului de combustibili fosili.